Aktuální číslo v prodeji
Titulka aktuálního čísla
Kde koupit Fakker!
Psychologické okénko: Proč jsme posedlí sbíráním merche?

Psychologické okénko: Proč jsme posedlí sbíráním merche?

Vydáno: 23.10.2022 21:15 v sekci Fakkerník - Ondra Weisbauer | foto: facebook interpreta

Důvodů, proč si sem tam koupit merch se najde mnoho a mezi rockovou a metalovou komunitou se asi těžko objeví někdo, kdo by nevlastnil aspoň jedno tričko oblíbené kapely, nebo pár CDček. Na téma sběratelství i jeho "posedlostí" se dnes podíváme z pohledu psychologie.

Zná to každý. Kapela odehraje definitivně poslední píseň koncertu a všichni černě odění fanoušci se začnou slétat jako supi pro zahozená trsátka a paličky. Pro zdánlivě bezcenný kus plastu nebo dřeva bychom se často poprali i s mladší ségrou nebo milovanou prababčou. To je v zápalu okamžiku naprosto normální a v pořádku (pokud při tom teda bábrli nevyrazíte poslední tři zuby). Podobný (ale spíš vnitřní) zápal je ovšem k vidění i u stánků s omezeným množstvím merche k aktuální tour, nebo limitované edici předmětů prodávaných online. Ale proč tomu tak je? Proč někteří lidé vynaloží tak velké úsilí (i množství peněz) na získání věcí, které s hudbou nemají vlastně nic společného?


Proč přesně tedy věci vůbec sbíráme?

1. Sentiment
Pro většinu lidí je to sentimentální spojení s vaší oblíbenou kapelou. Představte si, že jste např. teenager s příšerným rodinným životem, pro kterého je hudba únikem, který potřebujete od deprese, šikany, nebo jakékoliv formy zneužívání. Takoví lidé se pak snáze seznámují s ostatními milovníky stejné hudby a zkrátka se mezi dalšími osobami v např. metalovém triku cítí jako konečně "mezi svými". Merch se pro vás tak stane způsobem, jak zůstat ve spojení s ostatními a ukázat ostatním, co vás baví.

2. Nostalgie
Často zaměňovaná, ale přesto rozdílná je oproti sentimentu nostalgie. Sentiment je silně působící cit, ať už pozitivní, nebo negativní a často nevědomý a nezávislý, na rozumové úvaze. Zato nostalgie je příjemný či hořkosladký pocit vyvolaný při vzpomínání na "lepší časy" z minulosti. Proto nám pohled na např. starou sbírku desek již zesnulého dědečka přinese hezké vzpomínky na nežijícího příbuzného. Mnoho z nás takto používá merch k tomu, abychom zůstali ve spojení s dobou, kdy byly naše životy o něco jednodušší, nebo se snažíme znovu zachytit pocit, co pro nás tato hudba v té konkrétní době znamenala.

3. Podpora hudební skupiny
Zejména pro menší kapely je nákup jejich merche skvělým způsobem, jak je finančně podpořit, protože streamování hudby není pro umělce zrovna lukrativní. Nákupem zároveň dokazujeme své plné uznání lidem, kteří hudbě obětovali nesmírné množství času, peněz a často i nervů z nejisté budoucnosti.


Vášnivý sběratel či závislák?
Problém nastává pouze ve chvíli, kdy se ze sentimentálního sběratele stane tzv. "completionist", čili dokončovatel. Jejich cílem se potom stává vlastnit všechen merch, kterému kapela propůjčila své jméno. Sbírání nových věcí tak začne působit na mozek stejně, jako hraní hazardních i počítačových her, přejídání, a užívání návykových látek. Po každém sehnání nového předmětu se nám do těla vyplaví dávka dopaminu, jehož působením se pak cítíme vnitřně odměněni.

Být vášnivým sběratelem samozřejmě pořád není špatné. Jakožto velký sběratel si najdete komunitu dalších sběratelů, která vám může dopomoct k získání speciálních předmětů. Zároveň můžete svým snažením získat pocit důležitosti a jedinečnosti. To je skvělé, dokud máte stále smysluplné vztahy s ostatními a utrácíte, co si můžete dovolit. Nebezpečí nastává, když tato touha mít vše způsobí skutečné problémy - zadlužení, odcizení přátel a rodiny, či vyhození z práce, protože jste zaspal směnu, jelikož jste ve 3 ráno přihazoval na ten plakát z limitky pro Taiwan. Takhle daleko to ovšem dojde jen u těch, kteří zaměřují veškeré své úsilí na sběratelství. Takovým osobám většinou chybí dovednosti a motivace spojit se s lidmi jinými způsoby, nebo truchlí kvůli nějakému vnitřnímu problému, či náhlé změně v životě.

Na závěr dodáváme - nebojte se nákupů a podpory těch, kteří pro vás něco znamenají. Všechno zboží kapel je k prodeji z prostých důvodů - podporuje hudebníky, udržuje jejich jméno v povědomí veřejnosti a může být skvělým způsobem, jak se spojit s ostatními. Pamatujte, že bez prodeje merche a lístků na koncerty, by mnozí z vašich oblíbenců moc dlouho nevydrželi. 

Informace pro tento obsáhlý článek poskytl webu Loudwire licencovaný psycholog Steve Byrne, jež je také instruktorem univerzitního kurzu Psychologie heavy metalu a punk rocku (v orig. The Psychology of Heavy Metal a Punk Rock).


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Filter, Belmondo, Futurum, Praha, 24.3.2024 (fotogalerie)
FOTO: 30 let čekání u konce. Filter nebyli na pódiu skoro vidět, naštěstí byli slyšet Trvalo to přes třicet let, ale nakonec jsme se přece jenom dočkali: Filter v čele s pašákem Richardem Patrickem se poprvé objevili v Česku. Na pódiu doslova nebyli vidět, ale i pro samotné slechy to byl zážitek. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 20:05 v sekci Foto
Normandie, As December Falls, Self Deception, MeetFactory, Praha, 20.3.2024 (fotogalerie)
FOTO: Normandie přivezla balónky, nové album Dopamine a hlavně skvělou show Švédská alternativně rocková parta Normandie je v Česku hodně oblíbená. Do pražského MeetFactory tentokrát přivezla nové album "Dopamine". čtěte zde
Vydáno: 24.03.2024 21:01 v sekci Foto
Silent Planet, Thornhill, Paledusk, MeetFactory, 19.3.2024 (fotogalerie)
FOTO: Na Polaris bez Polaris. O pozici headlinera si to v Praze rozdali Thornhill a Silent Planet Když zkraje týdne zrušili Polaris z vážných osobních důvodů gig ve Vídni, začalo se nad pražskou show hned následující den smrákat. Klokani nakonec skutečně nepřijeli, i tak se vyplatilo si lupen nechat a do MeetFactory doskákat. čtěte zde
Vydáno: 21.03.2024 11:11 v sekci Foto
Slipknot jako vrazi. Už za pár dní v Dead by Daylight
Slipknot jako vrazi. Už za pár dní v Dead by Daylight Yo, gamers, vaše oblíbená (nebo nenáviděná) sebranka Slipknot už brzo ukáže svoje masky v oblíbený multiplayerový hororovce Dead by Daylight. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2024 21:56 v sekci Novinky
Avatar, Aether Realm, Sasazu, Praha, 13.3.2024 (fotogalerie)
FOTO: Stay clown! Avatar řádili v Praze Zaplněný klub SaSaZu hostil ve středu 13. března koncert švédských metalových ekvilibristů Avatar. Stodvacetiminutový set plný frenetických reakcí publika a koňských dávek stage energie ze strany kapely napumpoval do všech... čtěte zde
Vydáno: 16.03.2024 22:15 v sekci Foto
fakker.cz na Facebooku fakker.cz na Instagramu fakker.cz na YouTube Pište na fakker.cz RSS na fakker.cz
Aktuální číslo Fakker!

KALENDÁŘ AKCÍ

St 12.06.
Rock for People (Park 360, Hradec Králové)
Čt 13.06.
Rock for People (Park 360, Hradec Králové)
Pá 14.06.
Rock for People (Park 360, Hradec Králové)
So 15.06.
Rock for People (Park 360, Hradec Králové)
Pá 12.07.
Anders Conselfini (Rock Café Southock, Jablunkov)
St 07.08.
Brutal Assault (Pevnost Josefov, Josefov)
St 07.08.
Brutal Assault (Pevnost Josefov, Josefov)
Čt 08.08.
Brutal Assault (Pevnost Josefov, Josefov)
Pá 09.08.
Brutal Assault (Pevnost Josefov, Josefov)
Pá 04.10.
Our Last Night (SaSaZu, Praha)

» zobrazit všechny akce «

Aktuální číslo Spark
Rebel TV
©2014-2024 SMILE MUSIC s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 2336-3649
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe