Začátkem března plánujete vydat nové EPčko "626". Zajímalo by mě, jakým způsobem navazuje na předchozí "313".
M: Název EP vznikl podle singlu, původně se tak totiž měl jmenovat song, kterej teď znáš pod názvem "Inferno". Ale nakonec jsme usoudili, že bychom ho měli přejmenovat, přičemž "626" se ta písnička měla jmenovat proto, že podle nás byla dvakrát tak tvrdá jako pecka "313".
Jak jste došli k tomu, že je to přesně dvakrát tak tvrdý a ne třeba jednou a půlkrát? Anebo dva a čtvrtkrát...?
M: Rony má takovej speciální kalkulátor. (smích)
R: "313" měla svůj smysl a význam. U "626" jsme nechtěli nic vysvětlovat, protože to právě navazuje na "313", je to sebevysvětlující. Je to záměrná souvislost dvou písní.
Dá se o návaznosti mluvit i v kontextu alb? Tedy desky "313" (2019) a EP "626".
F: Vlastně nijak. Ty dva singly "Singularity" a "Inferno", co šly ven nejdřív, jsou takový, že by se ke třistatřináctce hodily. Ale ostatní věci na EP už nejsou tak sourodý.
Můžete prozradit, kolik bude EPčko obsahovat songů?
F: Budou čtyři.
A: Dalo by se říct, že každej song na EP je úplně jinej. Popsal bych to tak, že každá z těch čtyř věcí je rohem John Wolfhooker. Není tam nic ze středu čtverce, snad možná "Singularity" se nejvíc blíží tomu, co bys od nás čekal.
Dokážete definovat ten "střed čtverce"?
F: Pro mě je tím středem náš song "Tidal Wave". Nebo možná "Damaged Goods". Je to rockový, občas to smrdí něčím tvrdým, ale pořád je to relativně popový a zpěvný.
M: Z každého rožka troška!
(několikavteřinové ticho, ba dum tss)
NEJTVRDŠÍ TĚLEM I DUŠÍ
Pojďme se pozastavit nad vaší nejnovější věcí, tedy zmíněným songem "Inferno". Souhlasíte s tvrzením, že je to nejtvrdší song, jaký jste kdy vydali?
F: To asi jo.
M: Zatím ano.
O čem přesně pojednává?
M: Všichni z kapely jsme postupně přešli na rostlinnou stravu, a to proto, že nám vadí, jakým způsobem se lidé chovají ke zvířatům v živočišném průmyslu. Už delší dobu jsme se zamýšleli nad tím, že bychom tento názor rádi zhmotnili songem, kde by se toto téma řešilo. Zrovna loni v létě Ronyho napadl strašně nasranej riff…
F: Myslím, že se to jmenovalo "jebem na všetko 2".
M: Ano. A dospěli jsme k tomu, že použít takovej nasranej instrumentál by se k oné myšlence dost hodilo.
Náplní je tedy vztek?
A: Ano. Štvalo nás to tak dlouho a tolik, že jsme se chtěli vyjádřit.
M: Spíš než kázat ale chceme dát najevo, že se vůbec něco takového děje. Spousta lidí totiž tuší, ale málokdo vidí, co všechno se odehrává v pozadí. Vědí, že zvíře se musí zabít, aby jim skončilo na talíři, ale už nemají jasno v tom, jak se s těmi zvířaty zachází ještě před tím. O tom je "Inferno".
F: Nečekáme, že tím změníme svět, nicméně je to mínění, které nás a nejen nás spojuje, takže jsme jej chtěli vypustit ven.
Kdykoli se kapela pustí do podobného vyjádření názorů, ať už jde o politiku, ekologii či další kontroverzní témata, riskuje, že se jejich fanouškovská základna roztrhne. Nemáte z toho strach?
A: U klipu jsem si dával opravdu pozor, aby nic nekázal. Pouze aby poukázal na problém. Nikomu nic nenutíme, nikomu neříkáme, aby dělal tohle a tamto. Pokud tě ten klip sere, nečti texty, nedívej se na to a jen si pusť song na Spotify. Chtěl jsem se vyhnout jakýmukoli tlaku. Jde o vyslovení naší vůle a emocí, jako je zoufalost a pocit nespravedlnosti. Jasně, hlásíme se k nějakýmu názoru, ale nepíšeme tam, že jak nejsi vegan, jsi špatnej člověk. A dokonce ani na nikoho neapelujeme, aby se veganem stal. To ani nechceme, sám si k tomu člověk musí najít cestu.
Myslíte, že je "Inferno" na hranici tvrdosti, kterou už nepřekročíte?
A: Vždycky jde udělat tvrdší song. I kdyby to mělo být mimo náš obvyklej styl, jde o nás čtyři a jestli se nám naše tvorba líbí. Je to o naší kreativitě, o ničem jiným.
Když zmiňuješ kreativitu, jde o shodu mindsetu čtyř různých lidí. Je u kapely vašeho rázu vůbec ještě možný, aby se obměnila sestava?
A: To bychom se museli přejmenovat, koneckonců John Wolfhooker je složenina našich jmen - John (Janeček), Wolf (Vlček), Hooker (Čupka). Navíc nás váže i naše smlouva. Budeme to muset být my čtyři.
R: Jo, jsme už v manželství.
F: Mně osobně to kolikrát přijde komplikovanější než vztah. A vlastně dokonce máme i společný tetování, který nás sdružuje. Jen Maťo je srab a dal si ho na nohu, aby nebylo vidět.
Toho "manželství" se chytím. Co kdyby došlo na "rozvod"?
A: To by bylo reálně hrozně obtížný. Což je vlastně super, protože tím pádem se můžeme soustředit na hudbu a nemáme myšlenky na odchod, jelikož by to bylo příšerně složitý.
F: Podle mě nejjednodušší forma opuštění naší kapely by bylo, kdyby někdo umřel.
M: To je pravda.
A: To myslíš tak, že zabijeme toho, koho nemáme rádi?
(pohledy směřují na Maťa)
M: Proč mě???
A: Já jsem neřekl, kdo by to byl! (smích)
Kdo z vás čtyř je největší troublemaker?
R: Stoprocentně Maťo. Vždycky, když máme nějakej nápad, tak to nejdřív pošleme jemu, aby to kdyžtak zatrhnul hned u zrodu.
F: Dokonce pro to máme už vlastní pojem, říkáme tomu "mňaučanie".
R: Maťo začně "mňaučiať" a pak to musíš všechno změnit podle něj. Máš odevzdanou skladbu, která je už skoro vydaná…
M: To bylo dávno!
R: … a Maťo přijde a povídá "Nemáš náhodou čas, prosím tě?" A vypadne z něj, že potřebuje upravit song, kterej už jsme poslali na Spotify. Mám ho chuť zabít v takový momenty! Fakt těsně před releasem! Museli jsme to kvůli němu celý znova uploadovat.
JSME TU VŠICHNI V HROZNĚ MALÝM RYBNÍKU, I PŘESTO SE VŠAK TVÁŘÍME, ŽE SE NEZNÁME
Jaký máte názor na posilování dosahu písní, tedy online reklamy a placená zhlédnutí na YouTube, Spotify a podobně?
A: Když vytvoříš jakýkoli produkt a chceš ho dostat k lidem, tak mu prostě chceš udělat reklamu. My jsme natočili klip, dali jsme do něj spousty peněz, času a energie, to samý se songem jako takovým. A samozřejmě jsme chtěli, aby se dostal k co největšímu počtu lidí, takže jsme si logicky tu reklamu zaplatili, a to z peněz, který opravdu nerostou na stromech. Vůbec to není o tom, že bychom si koupili tisíce fejkových komentářů nebo lajků.
M: Když v tom umíš chodit a soustředíš se, aby jsi měl rozumné CPV (cost per view, cena za zhlédnutí, pozn. autora) a aby jsi tím na sebe nasměroval lidi, kterým by se tvůj obsah mohl líbit, tak v tom nevidím žádnej problém. Je to jeden z dobrých nástrojů, jak k sobě přitáhnout pozornost.
F: Je to normální a legitimní věc. Prostě jsme lidi, kteří tvořej produkt, všude kolem je obrovská konkurence. A nestačí hodit song třikrát na svůj Instagram. Je potřeba tomu pomoct. Jasně, můžou pak naskákat čísla, který nejsou úplně relevantní, ale no a co?
R: Na co si tvoříš klip a hudbu? Chceš snad, aby je lidi viděli a slyšeli, ne? Tak tomu pomoz, je to úplně normální. Navíc nechápu, proč si vůbec někdo háže klacky pod nohy a za podobný činy onu skupinu shazuje. Kapely by si měly mezi sebou pomáhat. I kdyby to byla taková maličkost, jako je přesdílení songu na svých sítích. Jsme tu všichni v hrozně malým rybníku, i přesto se však tváříme, že se neznáme. Tohle celý vzájemný podrážení je nejen hloupý, ale hlavně kontraproduktivní. Kdybychom drželi všichni pohromadě, má náš žánr mnohem větší šanci se někam dostat.
Víme, kdo je John Wolfhooker. Kdo je ale John Wolhfooker? Proč máte na merchi John WolHFooker???
A: Řeknu ti svůj pohled na věc, pak ti Maťo poví jeho. Chystali jsme novej merch a on mi psal, že mu mám rychle poslat logo. Tak jsem otevřel editor, znal jsem font, napsal jsem název a poslal mu to. Ani jsem neotvíral už předvytvořený loga, prostě jsem to udělal znovu, zabralo to chviličku.
M: Sranda je v tom, že jsme viděli náhled toho merche, ale nikoho z nás nenapadlo, že by tam mohla být chyba. Ani jsem nevěděl, že Aďo to nekopíroval, ale napsal. Něco mi přišlo divný!
A: Všichni jsme to viděli! Jediný, co jsme řešili, bylo, že by to mohlo být uhlazenější, ale vůbec jsme si nevšimli, že jsou přehozený dvě písmena.
M: (smích) Asi tři týdny poté mi volal, že se to posralo. Nejlepší je, že si tý chyby všiml úplně náhodnej týpek, kterej zrovna procházel tou výrobnou. Šlo to přes pět lidí a zaregistroval to až on. Bohužel už v tu chvíli byla půlka celkovýho počtu kulichů vytištěná.
F: To je nevýhoda složitýho názvu. Mozek není dokonalej, ani ten náš.
M: Přišlo nám škoda je vyhodit. Je to do jistý míry unikát. Navíc jsme využili příležitosti a polovinu výdělku pošleme zvířecímu azylu Farma Naděje.
EP "626" vyjde v celé své parádě už během března. Ideální příležitostí, kdy si jej vychutnat živě, je 6. května, neboť v ono datum John Wolfhooker vystoupí za podpory spřízněných landless v pražské Akropoli.