Noc předtím, než měla Nirvana začít nahrávat své třetí albu "In Utero", dostali Kurt Cobain, Krist Novoselic a Dave Grohl od prudenta Stevea Albiniho zajímavou nabídku. Když jej kdokoliv z trojice porazí v kulečníku, bude pro skupinu pracovat zadarmo. Pokud ne, Nirvana zdvojnásobí svojí taxu, která činila 100 tisíc dolarů.
"Nikdo neměl koule hazardovat s tak vysokou částkou. Navíc ten chlap měl vlastní kulečníkovou hůl. Do toho jsme fakt nešli," vzpomíná po letech Grohl a Albini jej doplňuje: "Sázku jsem nabídl každé kapele, se kterou jsem pracoval, nikdo ji nikdy nepřijal. Ani nejsem tak dobrý hráč, ale šanci vyhrát vždy nějakou mám. Jestli bych dostal dvakrát tolik, nebo jednou pracoval zadarmo by se mnou nezamávalo, ale Nirvana z toho měla větší vítr než já."
In Utero, drsnější a syrovější než veleúspěšné album Nevermind, se stalo po dlouhé roky předmětem diskuzí a cílené kritiky směrem k producentovi, právě kvůli svému neuhlazenému zvuku. Albini prý následně přišel o spoustu zakázek velkých labelů a vrátil se k práci s undergroundovými kapelami. Ještě před nahráváním poslal Nirvaně dopis, ve kterém stálo: "Trik není v tom natočit uhlazenou desku, kde je každá nota na svém místě a každý úder bicích je identický. To může udělat každý idiot, který má dost trpělivosti a rozpočet. Devadesát devět procent všeho by mělo vzejít už ze samotného nahrávání."
S Cobainem si Albini spolupráci pochvaloval, vyzdvihl jeho výrazný hlas i lidskou stránku. "Nesnažil jsem se dělat si z něj kamaráda, protože jsem věděl, že na něm všichni chtějí parazitovat a já si přál, aby se ničeho takového ode mě bát nemusel. Takže jsem na něj netlačil, nechával mu prostor. Ale viděl jsem ho při práci a myslel to s hudbou vážně. Jeho vášeň byla nefalšovaná," uzavírá producent.
O Nirvaně a jejím odkazu 25 let po Kurtově smrti, známých i neznámých vzpomínkách jeho okolí, jsme psali ve Fakkerovi 4/2019. Pořídíte ho na pár kliknutí v našem eshopu.