The Shape of Fluidity vyšlo: 19. dubna Jasně, celá agenda tu a tam nabírá lehce bizarní směr, nicméně v jádru často jde o skutečný, palčivý problém, který dotyčnému či dotyčné může způsobovat celoživotní trauma. Raven van Dorst se narodila jako intersexuál, tedy se znaky obou pohlaví. Lékaři rozhodli, že bude žít svůj život jako žena, čemuž dopomohli i chirurgicky. V té době byla několikaměsíční miminko. Rodičům doporučili o tom navždy mlčet. Osobnostně těžce rozkolísaná Raven se o všem dozvěděla až jako dvacetiletá a život jí konečně začal dávat alespoň trochu smysl. Na novém albu Dool se svému nelehkému údělu otevřeně věnuje. "Venus In Flames" se vypořádává s lichými společenskými očekáváními a genderovými rolemi, v písni "Hermagorgon" zase zmiňuje výraz "gorgon", tedy řecký výraz pro monstrum. Ví, o čem mluví. Tehdy se psala polovina osmdesátých let a i ona jako novorozeně byla pro lékaře monstrem. Tak co, stále vám tematika genderu přijde jen jako póza nebo móda a vtípky o pětistechosmdesátiosmi pohlavích vtipné? Po hudební stránce pak album odpovídá svému nelehkému tématu. Ve středním tempu se valící dark rock / post-metal / doom metal hraje zejména na mollovou strunu a zlověstnost visí ve vzduchu. Jsou tu i jemnější momenty, to když se Dool rozvláčnou poetikou přibližují formacím jako A Perfect Circle a sama Raven svým neotřelým hlasem výrazu Mika Pattona. Neobyčejná záležitost. A pozor, už 7. června uvítáme Dool v Česku, konkrétně v pražské Modré Vopici. (recenze vznikla pro červnové číslo časopisu Spark)
8/10