RECENZE: Slipknot - The End, So Far

Vydáno: 30.09.2022 16:35 - Milan Říský

Spekulace o možném konci Slipknot byly jen dobře rozvířený marketingový prach kolem příchodu nové desky s víceznačným názvem "The End, So Far", s podobnou rétorikou si ostatně hraje nejedna kapela. Faktem je, že Slipknot končí u labelu, u kterého vydali svůj přelomový debut. Drama prodává a maskovaná devítka s ním umí pracovat skvěle, což už všichni víme roky.
Slipknot - The End, So FarSLIPKNOT
The End, So Far

vyšlo: 30. září

Novinka měla před vydáním status experimentální nahrávky, začíná obdobně jako kdysi "Vol. 3: (The Subliminal Verses)" - tedy velmi poklidně. Úvodní žalozpěv "Adderall" je víc Bowie než Slipknot, krátké zastavení než se naplno rozevřou stavidla klasické agresi, zlobě a kulometným riffům. Tam, kde "We Are Not Your Kind" bodovala přímočarostí, návykovými refrény a čistotou zvuku, teď bublá snad ještě víc nasranost, dopředu se neustále valí hutná zvuková stěna a celek je o poznání kompaktnější. A taky sakra temnější.

Typických Slipknot momentů je tu samozřejmě požehnaně, "Hive Mind" a "The Chapeltown Rag" jsou divokou frenetickou řeží, "Warranty" skvěle mění tempo a "De Sade" vygraduje do Taylorova intenzivního burácení a zběsilého riffování - chvíle očekávatelné, byť stále nesmírně efektivní. Naopak koketování s grungem v "Acidic" je příjemným závanem odjinud, finální "Finale", oživená parádní prací se sborem a smyčci, je jedním z nejsilnějších vrcholů desky, jaký kdy Slipknot předvedli.

Sedmá deska démonů z Iowy tak není jen nadstavbou minule funkčního modelu, naopak se v mnoha ohledech vrací k prapočátkům, kdy neurvalost a tlak rvala bubínky. Jasně, další Iowu už nikdy nenatočí, ale po tolika letech je vlastně skvělé, že Slipknot neuvízli v mrtvém bodě a každá další deska je kvalitní (ok, na "All Hope Is Gone" radši zapomeneme) a vrhá se trochu jiným směrem, zde navíc podstatně temnějším. Což vlastně dokazuje, že všechny ty kecy o experimentech jsou jen pohádky pánů Taylora a Crahana. "The End, So Far" je totiž parádním headbengerem s pár melodickými vsuvkami, lehkým hororovým nádechem a energií uragánu.

9/10

Slipknot patří i titulka říjnového Sparku. V prodeji od 30. září.

Slipknot Spark