RECENZE: Ghost - Impera

Vydáno: 22.03.2022 10:00 - Milan Říský

Maskovaná švédská banda je fenomén, guilty pleasure mnoha metalistů i pečlivě opečovávaná značka, která za posledních dvanáct let vyrostla do podoby jedné z aktuálně nejoceňovanějších skupin metalové scény.

Ghost 2022GHOST
Impera

vyšlo: 11. března

Před pandemií covidu zpívali o černém moru uchvacujícím Evropu, v době ruské invaze vydávají desku pojednávající o pádu impérií. A to vše zabalili do osmdesátkového hávu a textů plných odkazů na historii i současnost v kombinaci s okultní mystikou a satanistickými motivy. Hned v úvodu, na příkladu z éry starověkého křesťanského Egypta, brojí proti náboženské netoleranci, jinde se zpěvák Tobias Forge vydává za ďábelského pokušitele a o kus dál, v teatrální a zároveň agresivní "Twenties", tepe do současné společnosti.

Proměnou prošly primárně hudební vlivy, "Impera" těží z pop rockových momentů z éry Bon Jovi, Abby, Def Leppard, Queen, Sweet a tuny dalších. Ghost jsou ještě velkolepější, ohromující sbory kombinují s kvílivými riffy a melodickými refrény, zářným příkladem perfektní symbiózy těchto momentů je zkraje song "Kaisarion", který se vám zahryzne do mozku podobně jako kdysi "Rats" nebo "Ritual". A právě schopnost implementovat všemožné vlivy napříč letitou metalovou (a pop rockovou) historií a současně je transformovat do poměrně unikátní kombinace je největší síla Ghost. Doom metalové temné začátky sice nechali téměř definitivně za sebou, ale je neuvěřitelně zábavné sledovat jejich systematický a promyšlený kariérní postup a precizně budovanou popularitu s nádechem tajemna.

Osobně jsem zvědavý, zda někdy natočí třeba jen průměrnou nahrávku, protože i popáté v řadě excelují. Pravda, za poslední roky prosákly informace o ne úplně demokratickém fungování uvnitř kapely, ale nezastavitelný úspěch Ghost ukazuje, že ač je Forge možná trochu diktátor, je i brilantním uměleckým mozkem. Snad tohle impérium nevyhnije zevnitř a nepadne.

9/10