Jacobe, jak jsi pracoval s Tillovou němčinou, když neumíš německy?
Skutečnost, že jsem nerozuměl zpěvákovi, působila zásadní potíže. Kapela razila heslo, že tohle je jejich muzika a proč jim do ní kecá nějakej chlápek, kterej ani nerozumí, co zpěvák zpívá. My rozumíme a víme, jak mají vokály vypadat. Já jsem si ale vždycky u nahrávání zpěvu věřil, bavilo mě to a cítil jsem se pevný v kramflecích. I když nerozumím slovům, vím, jaké jsou důležité zvukové parametry, a snažil jsem se to Tillovi vysvětlit. Na prvním albu mě úplně nepochopil, ale na následném "Sehnsucht" si vzal mé rady k srdci. Věděl, že slova musí mít brutální dopad. Proto jsou texty na albu velmi hutné a drtivé. Je to i jeden z důvodů úspěchu desky. I když textu nerozumíte, je velmi přístupný a máte ze slov pocit moci.
Viděl jsi v Rammstein velký potenciál hned od prvního poslechu, a proto jsi podstoupil trnitou cestu k "Herzeleid"?
Z prvního alba vyplynulo, že jsou brilantní kapelou. A říkám to ve smyslu, že opravdu znamenitých kapel na světě moc nenajdeš. Všichni jsou excelentní hudebníci a hlavně pochopili, jak dostat maximum z toho, v čem jsou silní. Není mnoho kapel, které by měly tuto vlastnost natolik zvládnutou. Viděl jsem v nich kapelu s ambicí, protože vizuálně byli atraktivní i v malém klubu. Nikdy jsem ale nedomýšlel, že se dostanou tak vysoko a daleko.
Pracoval jsi s Rammstein téměř po celou dobu jejich diskografie. Kdo z nich je hudební guru kapely, nebo v ní panuje demokracie?
Jejich pojetí kapelní demokracie z nich právě činí tak unikátní kapelu. Jsou vysoce demokraticky založení a každé rozhodnutí musí projít přes všechny členy Rammstein. Richard píše hodně muziky a v tomto směru je velmi plodný, stejně jako Till neustále přichází s novými texty. Každá nota a každý verš ale prochází nemilosrdným sítem. Tillova několikadenní práce je pak během pěti minut v troskách, protože se prostě nelíbila. Jejich muzika je skutečně kolektivní dílo a debaty se vedou v podstatě neustále. Proces diskuse je klíčový pro pochopení, co jsou a znamenají Rammstein. Každý člen přispívá syrovým materiálem. Někdo více, někdo méně, ale společný mlýn je naplňován všemi. O každém aspektu je povoleno diskutovat, včetně uzavřených věcí. Přinesl jsem jim hotovou píseň a oni mi ji rozpitvali na částečky, vybrali, co se jim líbí, a začali jsme nanovo.
Kompletní rozhovor najdete v lednovém Sparku. K dostání na Sparkshopu.