Aktuální číslo v prodeji
Titulka aktuálního čísla
Kde koupit Fakker!
Milan Steigerwald (RockOpera Praha) interview: Tibetský Nový rok je ztělesněný metal

Milan Steigerwald (RockOpera Praha) interview: Tibetský Nový rok je ztělesněný metal

Vydáno: 30.01.2019 23:10 v sekci Novinky - Tisková zpráva | foto: facebook interpreta

RockOpera Praha přichystala na 5. února exkluzivní reprízu symfonicko-rockové opery Milana Steigerwalda a Pavly Forest Bardo Thödol, kterou oslaví tibetský a čínský Nový rok země a prasete, jinak řečeno Losaru 2146. Jak ale skladatel Milan Steigerwald v rozhovoru potvrdil, nejedná se zdaleka o akci určenou jen pro zájemce o buddhismus.

Jak souvisí slavení tibetského Nového roku s metalem?
Tibetský Nový rok je ztělesněný metal. Tibetská kniha mrtvých, na jejímž základě jsme Bardo Thödol zpracovali, je svým způsobem horor a strašidelný zámek, protože se v ní objevují různá zjevení, hněvivá božstva, Pán smrti a pokojná božstva. Jako v nějaké pohádce. Dnes se to blíží například k počítačové hře. Téma mi přijde hodně zajímavé a do metalu velmi vhodné, protože je velmi vyostřené. Než se v knize duše dostane, kam má, musí projít neuvěřitelnými věcmi.

Repríza Barda Thödol, konaná 5. února, vychází přesně na den oslav tibetského a čínského roku Nového roku země a prasete, tedy Losaru 2146. Nenapadlo tě s Pavlou Forest naplánovat představení na toto datum už v minulých letech?
S nápadem přišla dr. Zuzana Ondomišiová, která je z Potaly, českého buddhistického a tibetského centra. Ona a dr. Josef Kolmaš jsou snad jediní, kteří v tuzemsku mluví tibetsky. Učili se spolu. Dr. Kolmaš navíc přeložil Tibetskou knihu mrtvých do češtiny.

Dr. Ondomišiová už Bardo Thödol v minulosti viděla?
Ano, chodí na něj skoro pokaždé a je z něj nadšená.

 
Upoutávka na Bardo Thödol a oslavu tibetského a čínského Nového roku, Losaru 2146 (5. 2. 2019)

Jak dlouho se znáš s lidmi, kteří se podrobně zajímají o tibetskou mytologii?
Asi od svých sedmnácti let, kdy jsem Tibetskou knihu četl poprvé, tehdy ještě jako samizdat. Přepisovali jsme ji a seznámil jsem se přitom s lidmi, co se o něco takového zajímali.

Nabídli ti tito lidé při vytváření Barda Thödol nějaké konzultace?
Jednal jsem s nimi hlavně, když jsme potřebovali sehnat spolupracovníky pro první, čistě etnicko-symfonickou verzi. Účastnili se jí totiž i praví tibetští mniši. Nikdo ale nezasahoval do tvorby opery.

Zajímáš se o mnoho náboženství od egyptských, přes buddhistické a antické až po křesťanství. Jak došlo k tomu, že sis ze všech textů, s nimiž ses za život seznámil, vybral k adaptaci zrovna Tibetskou knihu mrtvých?
Je mi nejbližší už od chvíle, co jsem se s ní seznámil. Předtím jsem četl dílo Raymonda Moodyho Život po životě, které mi dnes už přijde až bulvární. Tibetská kniha mrtvých je oproti tomu velmi těžce stravitelné čtivo, ale neuvěřitelně hodnotné. Myslím si, že si nezadá se Starým a Novým zákonem. Má podobný pohled. Přišlo mi, že Tibetskou knihu mrtvých tady nikdo takto nezpracoval. Když se udělal Jesus Christ Superstar, myslel jsem si, že Bardo Thödol by mohl být ještě větší bestseller, nebo minimálně srovnatelný. Nabízí úplně nový náhled na duchovno. Co se týče Egyptské knihy mrtvých, přečetl jsem si ji hlavně, abych viděl, v čem se liší od Tibetské.



RockOpera Praha - Pán smrti



Tibetská mytologie je velmi košatá, zejména pro Středoevropana. Dělalo vám s Pavlou Forest někdy problém se v ní při tvorbě Barda Thödol dobře orientovat?
Knihu jsme poměrně dobře znali. Nicméně jsme námět adaptovali pro evropské publikum, protože zdejší lidé mají přirozeně úplně jinou kulturu.

Když jste hledali kompromisy, které by přiblížily tibetskou mytologii a filosofii evropskému divákovi, objevili jste, v čem má buddhismus blízko ke zdejšímu uvažování?
Starý a Nový zákon je jasně daný. Desatero přikázání, nebe, peklo a tak dále. Zatímco Tibetská nebo dokonce i Egyptská kniha mrtvých jsou mnohem zamotanější. Když například člověk vidí po smrti světlo, všechno ho láká, aby za ním šel, ale Tibetská kniha mrtvých říká, že je to to nejhorší, co může duše udělat. Trochu mi to připomíná volbu cesty životem, jestli někdo půjde složitější, nebo snazší cestou. Bohumil Hrabal říkal, že si zvolil zaměstnání, které nejvíc nenáviděl, aby si svoji cestu znesnadnil. Je to něco podobného, jako kdyby si měl člověk vybrat komplikovanější způsob, aby dosáhl osvícení. Opera Bardo Thödol obsahuje veškeré náznaky dobra, zla a východisek. Podle mě jde o jednotný konsensus pro evropské, asijské či africké smýšlení: Dobro by nakonec mělo zvítězit. V životě to sice bývá leckdy naopak, ale tady je alespoň nějaká naděje.

Jdou obří loutky, pyrotechnika a akrobacie, které se v opeře mimo jiného vyskytují, ruku v ruce s tématem Tibetské knihy mrtvých?
Pána smrti jsme si vždycky představovali velikého, tak jsme s našimi výtvarnicemi Terezou Doležalovou a Michaelou Fišerovou a s režisérkou Irinou Andreevou vyrobili obří loutku. Využili jsme pro ni veškerý prostor divadla. Snažili jsme se upoutat pozornost tímto způsobem, protože je atraktivní. Čím víc se v opeře nachází ohňů, akrobacie na šálách a audiovizuálních efektů, v Bardu Thödol totiž nepromítáme jen na plátno, ale i ze stropu na zem, tím více nám to pomáhá navodit divákům autentický pocit průchodu bardem.
 

Vstupenky na webu RockOpery. Chcete vyhrát vstupenky na Bardo Thödol? Můžete o ně soutěžit do 31. ledna.

RockOpera Praha - Déjà vu (Oficiální videoklip)


 


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
RECENZE: Jinjer - Duél
RECENZE: Jinjer - Duél Ve chvíli, kdy čtete tuto recenzi, se Jinjer možná chystají na koncert v Dubaji. Anebo už mají odehráno a jsou na cestě do Indonésie, Thajska, Japonska, anebo už přistáli v Austrálii či na Novém Zélandu. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2025 16:45 v sekci Fakkerník
EXKLUZIVNĚ: Nejlepší song z debutu The Poison (BFMV)? Matt Tuck má jasno!
EXKLUZIVNĚ: Nejlepší song z debutu The Poison (BFMV)? Matt Tuck má jasno! Každá kapela má největší péči vždy o své poslední album, jelikož odráží její aktuální stav, formu a energii celkově. S frontmanem Bullet for My Valentine jsme kdysi probrali kompletní diskografií a Matt kromě svých osobních... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2025 18:07 v sekci Fakkerník
„Věční outsideři“ P.O.D. se po necelém roce znovu ukážou v Česku
„Věční outsideři“ P.O.D. se po necelém roce znovu ukážou v Česku Nezastavitelná formace P.O.D., známá svými hity jako "Youth of the Nation", "Boom" nebo "Alive", se po loňském vystoupení na festivalu Rock for People vrací do České republiky. Tentokrát se představí v klubovém prostředí, kde 16.... čtěte zde
Vydáno: 19.02.2025 16:58 v sekci Novinky
Pan Lynx - Kdo se bojí, musí do lesa (feat. Michael Kocáb & Michal Pavlíček)
VIDEO: Pan Lynx děsí! Troufnete si s ním do lesa? Hodně hluboko do lesa musel jít Pan Lynx (až k Michaelovi Kocábovi na zahradu), aby dal konečně vzniknout třetímu oficiálnímu videoklipu z debutové desky "Kdo se bojí, musí do lesa". čtěte zde
Vydáno: 11.02.2025 22:34 v sekci Video
RECENZE: The Vices - Before It Might Be Gone
RECENZE: The Vices - Before It Might Be Gone Psal se rok 2001. Neokoukaná indie rocková kapela The Strokes vydala své debutové album "Is This It". Na špičky hitparád se sice nevydrápalo, ale prodalo se ho slušných pár milionů kousků. čtěte zde
Vydáno: 08.02.2025 16:03 v sekci Fakkerník
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kam na Silvestra? Na Frankensteina do RockOpery Praha (29.12.2018 13:40 v Novinky)
fakker.cz na Facebooku fakker.cz na Instagramu fakker.cz na YouTube Pište na fakker.cz RSS na fakker.cz

KALENDÁŘ AKCÍ

Žádné akce nebyly nalezeny.

» zobrazit všechny akce «

Aktuální číslo Spark
Rebel TV
©2014-2025 SMILE MUSIC s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 2336-3649
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe