Aktuální číslo v prodeji
Titulka aktuálního čísla
Kde koupit Fakker!
Nahrávací studio The Barn: studiový luxus na vsi

Nahrávací studio The Barn: studiový luxus na vsi

Vydáno: 29.08.2018 11:15 v sekci Fakkerník - Redakce | foto: facebook interpreta

Mezi renomovaná studia, která jsou vyhledávána tuzemskou hudební špičkou, už nějaký čas patří i studio The Barn manželů Frimlových, kteří ze staré vysloužilé stodoly udělali zvukový ráj, ve kterém je radost "páchat" všemožná muzikantská dobrodružství. Tedy směle dále, za šéfem studia Danem Frimlem.

Odkud jste brali zkušenosti pro byznys v oblasti nahrávacího studia?
O zvukařinu jsem se svým způsobem zajímal hned od počátku své hudební kariéry, který se datuje do poloviny osmdesátých let. Tenkrát bylo velmi těžké se dostat nejen ke slušné aparatuře, ale dokonce i k nástrojům, takže jsme si dost věcí museli vyrábět svépomocí; od kytar až po péáčko. Bylo potřeba pochopit, jak zvuk vytvořit, sejmout, upravovat, přenášet a reprodukovat, což už je vlastně základ zvukařiny. Dost mi pomohlo, že jsem tenkrát trochu proti své vůli začal studovat na elektrotechnické škole, ale dnes tento krok považuji pro svoji kariéru za velmi zásadní a pozitivní. Tam jsem pochopil i mnohé fyzikální zákonitosti a pronikl do hloubi teorie. Postupem času jsem se začal zajímat i o příbuzné obory, jako je třeba akustika. V devadesátých letech jsem začal studovat hudební teorii, skladbu, instrumentaci a aranžování, což mě pomalu a jistě směřovalo k hudební produkci. Stal se ze mě producent a já postupem času našel v produkování smysl života, použiji-li trochu nadnesený výraz. Později jsem se dostal až do Spojených států, kde jsem měl možnost pracovat a vzdělávat se v oboru.

Kde vlastně vznikla idea zrekonstruovat starou stodolu na moderní, dobře vypadající studio?

Do místa, kde dnes studio stojí, jsme se nastěhovali před dvanácti lety a už tehdy mě ona idea napadla. Ale pro nedostatek času, a především financí jsem na začátku neměl šanci nápad zrealizovat. Uběhlo dalších osm let, než jsme mohli zahájit práce a další zhruba dva roky, než se samotnou rekonstrukci a budování studia podařilo dokončit. Původně jsem ho jako klasický "komerční" projekt vůbec neplánoval, mělo sloužit hlavně pro mé potřeby. Ale především po vydání debutu Mean Messiah mně začaly přicházet poptávky k produkci od kapel, které chtěly znít podobně.

Co u vás vlastně mohou potenciální zájemci z řad kapel získat kromě standardního procesu nahrávání desky?

The Barn je takzvané producentské studio, což znamená, že nabízíme nejen služby klasického nahrávacího studia, ale i hudební produkci v plném rozsahu. Projekt tak vzniká komplet pod mým dohledem a věnuju se mu naplno po celou dobu realizace. Pracuju s muzikanty i na osobní úrovni, starám se, aby kapela fungovala jako jednotný organismus, aby její členové komunikovali nejen se mnou, ale i mezi sebou a aby odvedli své momentálně největší možné maximum, což je mnohdy nejtěžší část.

The Barn

V studiu The Barn natáčela už pěkná řádka známých českých kapel. Jezdí k vám i interpreti ze zahraničí?

Ano, především z Německa, pro tamější kapely jsme, krom polohy studia blízko německých hranic, zajímaví i finančně.

Do vašeho studia nedávno dorazil určitý zvukový poklad, můžete ho čtenářům přiblížit?

S radostí. Jde o super-analogový mixážní pult SSL XL-Desk. Disponuje špičkovými VHD preampy, je plně osazený SSL E-Series ekvalizery a samozřejmě legendárním SSL stereo bus kompresorem. Máme jediný takový pult v České republice, který zvukově posouvá naše možnosti vysoko nad běžný standard. Vznikají na něm už první nahrávky a rozdíl je markantní na první poslech.

V čem je studio The Barn jiné oproti běžné konkurenci na českém trhu?

Navázal bych na již zmíněný pult. Studio kombinuje nejlepší vlastnosti z analogového zvuku s pohodlím a rychlostí digitálního záznamu, což nás od studií na podobné úrovni odlišuje zcela zásadně. Další specialitou je umístění studia na klidném venkovském místě a jeho prostorové řešení s ohledem na příjemné světelné podmínky a neopakovatelnou atmosféru, která kapely naprosto pohltí a pozitivně motivuje. Máme unikátní nahrávací místnost s modulárně upravitelnou akustikou, takže lze velmi zásadně měnit akustické vlastnosti místnosti, což je skvělé především pro nahrávání bicích a dalších akustických nástrojů. Obrovskou konkurenční výhodou jsou i moje producentské zkušenosti, které kapela dostává v ceně studia.

Jaký máte názor na poměrně rozšířené nahrávání v podomáckých studiech?

Nic proti nim nemám, pokud někomu taková realizace vyhovuje, proč ne. Koneckonců, i já jsem poměrně dlouhou dobu na stejném principu fungoval. Jenže časem jsem zjistil, že pokud chci svoji hudbu posunout na vyšší, profesionálnější úroveň, tak domácí pluginové nahrávání nestačí. Obecně platí, že pokud někdo bere svoji kariéru vážně, bez profesionálně zpracované nahrávky a samozřejmě producenta, se prostě neobejde. Z vlastní zkušenosti vím, že matlat věci někde ve volných chvílích ve sklepě je sice taky cesta, ale pohled z venčí od někoho zkušeného dokáže projekt významně posunout dopředu.

Studio je velmi úzce provázané s prog-industriální kapelou Mean Messiah. Jak dělíte čas mezi tvůrčí prací a zvukovým inženýrstvím?

Složitě, ale zatím vše celkem funguje. Momentálně má trochu navrch studio, protože se ho snažím etablovat a je tedy potřeba mu věnovat víc času. Ale pro práci na materiálu Mean Messiah mám času stále dostatek. Momentálně v The Barn vzniká druhé dlouhohrající album, které bych rád do podzimu dokončil, ale nevím, zda se úplně podaří vše stihnout. Každopádně se fandové Mean Messiah mají na co těšit!

 


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
RECENZE: Jinjer - Duél
RECENZE: Jinjer - Duél Ve chvíli, kdy čtete tuto recenzi, se Jinjer možná chystají na koncert v Dubaji. Anebo už mají odehráno a jsou na cestě do Indonésie, Thajska, Japonska, anebo už přistáli v Austrálii či na Novém Zélandu. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2025 16:45 v sekci Fakkerník
EXKLUZIVNĚ: Nejlepší song z debutu The Poison (BFMV)? Matt Tuck má jasno!
EXKLUZIVNĚ: Nejlepší song z debutu The Poison (BFMV)? Matt Tuck má jasno! Každá kapela má největší péči vždy o své poslední album, jelikož odráží její aktuální stav, formu a energii celkově. S frontmanem Bullet for My Valentine jsme kdysi probrali kompletní diskografií a Matt kromě svých osobních... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2025 18:07 v sekci Fakkerník
„Věční outsideři“ P.O.D. se po necelém roce znovu ukážou v Česku
„Věční outsideři“ P.O.D. se po necelém roce znovu ukážou v Česku Nezastavitelná formace P.O.D., známá svými hity jako "Youth of the Nation", "Boom" nebo "Alive", se po loňském vystoupení na festivalu Rock for People vrací do České republiky. Tentokrát se představí v klubovém prostředí, kde 16.... čtěte zde
Vydáno: 19.02.2025 16:58 v sekci Novinky
Pan Lynx - Kdo se bojí, musí do lesa (feat. Michael Kocáb & Michal Pavlíček)
VIDEO: Pan Lynx děsí! Troufnete si s ním do lesa? Hodně hluboko do lesa musel jít Pan Lynx (až k Michaelovi Kocábovi na zahradu), aby dal konečně vzniknout třetímu oficiálnímu videoklipu z debutové desky "Kdo se bojí, musí do lesa". čtěte zde
Vydáno: 11.02.2025 22:34 v sekci Video
RECENZE: The Vices - Before It Might Be Gone
RECENZE: The Vices - Before It Might Be Gone Psal se rok 2001. Neokoukaná indie rocková kapela The Strokes vydala své debutové album "Is This It". Na špičky hitparád se sice nevydrápalo, ale prodalo se ho slušných pár milionů kousků. čtěte zde
Vydáno: 08.02.2025 16:03 v sekci Fakkerník
fakker.cz na Facebooku fakker.cz na Instagramu fakker.cz na YouTube Pište na fakker.cz RSS na fakker.cz

KALENDÁŘ AKCÍ

So 22.02.
Bullet for My Valentine, Trivium, Orbit Culture (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

Aktuální číslo Spark
Rebel TV
©2014-2025 SMILE MUSIC s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 2336-3649
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe